Tuesday, May 18, 2010

Rumah adikku di Simpang Empat Hutan Melintang..

Panjang giler tajuk...hahah..
minggu lepas kami menziarahi adik mama yang duduk kat Simpang Empat Hutan Melintang..
ni kali kedua kami ke sini, padahal bukannya jauh pun..
takde masa nak gi selalu....

mama ada sorang adik je...namanya Mohd Bakhtiar atau lebih mesra dengan panggilan Tia je...
sekarang bertugas sebagai guru di Sekolah di Bagan Tiang (eh, betulke? cam tak betul je...bantai je la)
berkahwin dengan orang Kedah...pun seorang guru..
keluarga pendidik ni...sok anak pun jadi cikgu la jugak kot...heheheh.

Malam jumaat kami bertolak dari Shah Alam....
sampai sana lebih kurang kul 9.30 malam...tu pun sebab singgah makan dulu..
perut dah lapar...

Sabtu pagi Tia bawak kami ke Jeti di Hutan Melintang...
borong ikan fresh...tapi kami pi awal sangat, so ikan belum naik..
melangut la kami kat situ...1 jam lebih gak la...
akhirnya bot yang ditunggu-tunggu pun tiba...
wah...heaven la...banyak ikan...fresh sungguh....cantik..
rambang mata wei....semua nampak sedap...hahahah..

nampak bot tu...besar giler...
2 beradik yang mama paksa bangun pagi2 buta, kena bawak gi jeti..
kang tinggal melalak pulak...
kami yang teruja dengan suasana kat jeti tu..
nampak tak tong-tong ikan yang banyak tu...
semua nak dihantar kepada supplier tu...

kerja2 pemuggahan pukat sedang dilakukan..
wo...penat kerja sebagai nelayan ni rupanya..
nak tarik pukat tu pun ambil masa yang lama...panjang lak tu..

yang ini ikan reject...sebab size tak menepati...kecik2..
depa siang dan hantar gi mana tah....tak jual..
masa ni ikan fresh dah turun dari bot, so sapa2 nak beli ambik je bakul yang kuning tu...
pilih ikan mana yang nak...
kalau ramai oarang kena rebut tapi hari tu nasib baik orang tak ramai..
so lakiku dengan mudah memilih ikan yang dia mahu..

yang ni bakul kami tapi belum penuh lagi...
kat sini ikan dikira rm6 sekilo, tak kira ikan apapun..
ketam pulak rm12 sekilo..
total yang kami beli hari tu rm46.00
ikan je dah 6 kilo...ketam lak 5 ekor...berbaloi..
rasa memang mabeles la...sedap..
enterframe....sesi yang harus ada...
lambakan ikan...pilih je yang mana berkenan..
ni udang kara yang telah disembunyikan di bawah meja oleh tokey kedai ekk...
nak buat lauk tengahari kot tapi kami sudah nampak...
ayah pun ambil untuk sesi fotografinya...hahah...
besar udang ni.....
ikan apa tah...
sebakul ikan pari...besar2...
bukan kami punya tau...ambil gambar je...

Habih shopping ikan, kami pun balik untuk masak tghari...
tghari tu masak laksa ngan goreng ikan tuk makan ngan nasi..
memang sedap la kuah laksa tu, maklumlah ikan baru...bertambah-tambah la kami makan..

Petang pulak mama ambil kesempatan gi Sungai Besar...another shopping paradise bagi kaum hawa..
kat sini popular kain pasang la...
rambang mata mama dibuatnya...semua nampak cantik..
dapat la mama rembat beberapa pasang....yang penting dapat beli kain cotton tuk si kembar dan awin tuk buat baju kurung raya...sangat cantik dan harganya amat berpatutan...

2 comments:

pearls.. said...

bestnyer ikan segar..

abuyes said...

sungai tiang le kaklong